الرئيسية| التسجيل| الإحصائيات| قائمة الأعضاء| بحـث| آخر المشاركات| قوانين المنتدى| الاسئلة الشائعة| اذاعة القراءن الكريم|

استرجاع كلمة المرور     التسجيل في المنتدى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته أهلا بك عزيزي الزائر

آخر المواضيع :

منتديات الفقيه » المنتدى الرياضى العام » التعصب و الأهلي و الزمالك و العائلة المصرية

رد جديد موضوع جديد
  موضوع مثبت 
الكاتب طباعة الموضوع  |  إرسال الموضوع لصديق  |  أخذ نسخة من الموضوع  

abdulrahman yasser

مشرف واحــــــــــة المسابقات

الهوية الشخصية
الزيارات : 22
الانضمام : 15/8/2008
النوع : ذكـــــر
الحالة : غير متصل

موضوع التعصب ده جديد خالص يا جماعة الحقيقة ان كلنا في بيوتنا ممكن يبقى اخوك بيشجع فريق غير اللي انت بتشجعه و ده وارد جدا انا مثلا ابويا الله يرحمه كان زملكاوي و ماما ربنا يطول عمرها زملكاوية و احنا كلنا اهلاوية.

ودايما اتعودنا نقلب تشجيعنا كوميديا يعني مثلا لو الزمالك كسب نلاقي بابا يقولنا يالا ياض انت وهو خدلك 5 جنيه صدقة واحسان عن فوز الزمالك على الغلابة اللي زيكوا و طبعا لك ان تتخيل الاثر ايه اصلا اللي هيزعلني و ايه اللي هيخليني اتضايق من واحد متعصب يعايرني.

والعكس صحيح اذكر ان الحاج يوم ماتش ستة واحد كنت كبرت شوية و راهنت بمصروف الاسبوع 25 جنيه من لحم الحي عالماتش رهان رايح جاي يعني اكسب اخد 50 اخسر يبقى يا مولاي كما خلقتني و طبعا لما الاهلي كسب طالبت بحقي في الرهان الرد كان ايه احنا ماتفقناش على غشيل و مكوى هو كان فوز وهزيمة انما تشطيف بالشكل ده انا خالع يا عم وكفاية عليكم الفوز مش موت و خراب ديار.

القصد يا جماعة ان الاسرة المصرية العادية و الله مابتحط في دماغها و بتخلق كوميديا على ماتشات الكورة.

انما بصراحة موضوع التعصب ده مستجد انا شخصيا اهلاوي مابقيتش اتحمل كلمة عالاهلي غير زمان كان عادي يعني مش ابويا اللي اتشتم او بمعنى اصح الشتيمة مابتلزقش خللي اللي يقول يقول المهم الاهلي بيفرحني

في اسباب يامة للتعصب

اولها الاعلام الموجه والمتعصب وهناخد مثلان ايجابيان

من منا ينكر زملكاوية فتحي سند واهلاوية ابراهيم حجازي
ومن منا لا يحترم قلميهما

اما الجانب السلبي فلن اذكر اسماء ربما لان الموقع لن يسمح و لكن احب اقول ان في كتاب اهلوية يتمادوا في مدح النادي و تعظيمه و تصويره على انه هنتريش محلق على راي عمرو اديب ولا يقهر و بيتعمدوا الكتابة بطريقة كايدة العزال انا من يومي و كتاب زملكاوية يتمادوا ايضا في قذف النادي الاهلي بجهالات كاذبة وبث احقادهم على الاهلي من خلال مساحاتهم المقروءة و التي اصبحت مرئية ومسموعة لكلا الطرفين و بدون تغيير في المضمون و المحتوى لكليهما ايضا

وانعكست سلبيات الاعلام في جانب بعيد بلا رقابة تمثل في منتديات الانترنت وان كنت عزيزي القارئ محايدا تماما او مصريا بالخارج رجاء ادخل المنتديات والمواقع الجماهيرية تحديدا لترى الغثيان والقرف يملأ هذه وتلك ولتصيبك القراءة هاهنا وهناك بالاشمئزاز من الرياضة ان كانت بهذا الشكل

وهو ما انتقل الى المدرجات واصبحت الموضة هي مناطحة الكبير وهو الاهلي حتى ان كاتبا زملكاويا محترما رصينا كتب مقالا عن ان كيف هانت علينا زملكاويتنا لنشجع فريقا يلاعب الاهلي ولنفرح لهزيمة الاهلي ولنجامل علنا فرقا فازت على الاهلي

وعلى الجانب الاخر باتت هزيمة الزمالك تمثل فرصة للاهلوية للعكننة المجانية على اقرانهم من الزملكاوية

ارجو ان اكون وفقت وعدلت في الكتابة

عموما انا كاتب المقالة دي و لا ابتغي منها اي شئ الا لربما ساعدت قليلا على تهدئة الاجواء و الله من وراء الق
صد

تم تحرير الموضوع بواسطة رشاد الفقيه

20/08/2008 - 07:07 مساءً

رد مع اقتباس | إبلاغ عن الموضوع

#1 رد :التعصب و الأهلي و الزمالك و العائلة المصرية

رشاد الفقيه

المشرف العام

الصورة الشخصية لـرشاد الفقيه

الهوية الشخصية
الزيارات : 2029
الانضمام : 7/5/2007

شكرا عبدالرحمن على هذا المقال الرائع و رغم ضغر سنك فانك سلكتن مسلك العظماء و الكبار فى التفكير و فالكبير فى الاسرة هو المتسبب الوحيد فى زيادة او وجود التعصب داخل البيت ،سواء كان التعصب كرويا او غيره ، لانه يدفع هو الفتورة اذا كان بعض افراد اسرته ضدة او معه فى بعض الاحيان ، فالزوجة او المرشيح للطلاق و النكد بسب التعصب ، بسبب ماتش اتغلب فيه أو العكس ربما الزوج ينام خارج المنزل او فى الصاله لان زوجتة اهلاوية فائز وهو مشجع لانى اخر مهزوم و الابناء يأتوا فى المرتبة الثانية فى الضرر و افراد العائلة فى المرتبة الرابعة و الاصدقاء معهم و هناك الكثير من السلوكيات العنيفة التى تؤثر على مجريات الحياة و لا اخفى عليك ارتفاع نسبة العنف فى المجتمعات العربية سواء فى الاسرة او ضض الابناء او ضد الزوجة و كلام فى سرك ضد الزوج فى ارتفاع كبير ،و العنف فى الموسيقى العالية و الصور الخليعه و الكليبات و الافلام و الاضواء الصاخبة و العنف فى المؤسسات الحكومية و غير الحكومية و العنف ضد النفس من الفرد ذاته فى بعض الاحيان و الموضوع كبير و يطول شرحه و لكل جزيل الشكر على هذا الطرح الجميل

التوقيع

مع تحيات
رشاد ابوجامع فرغلى حسن ( رشاد الفقيه)

25/08/2008 - 01:14 صباحاً

#2 رد : التعصب و الأهلي و الزمالك و العائلة المصرية

مصطفى الامام

عضو

الهوية الشخصية
الزيارات : 275
الانضمام : 31/10/2008